A hatlábú kutya a négykerekű hűséges barátja.
ETTORE SCOLA
A benzinlogó egész Olaszország logója lesz
Az 1952-ben indult verseny két kulcsfontosságú Agip termék reklámkampányára összpontosított: a Supercortemaggiore benzinre és az Agipgas földgázra. A nyertes két útszéli hirdetőtáblát, két logót és egy benzinpumpát tervezne.
A versenyen mindenki részt vehetett Olaszországban azzal a céllal, hogy a bizalom és a nyitottság üzenetét közvetítse az egész lakosság felé, és a teljes nyereményalap 10 millió líra volt, ami nagyjából 160 000 eurónak felel meg. A művészet és a kommunikáció világának vezető személyiségei alkották a zsűrit, köztük Mario Sironi festő és Gio Ponti , Olaszország egyik leghíresebb építésze.
A válasz megdöbbentő volt. Több mint 4000 vázlatot nyújtottak be, és 14 ülésbe telt a zsűri, hogy eldöntse a győztest. Az amatőr illusztrátorok és grafikusok mellett a háború utáni olasz művészet és kreativitás néhány nagy neve is megjelent, köztük Armando Testa , Fortunato Depero és Marcello Nizzoli .
1952 szeptemberében a bizottság Luigi Brogginit , egy fontos olasz szobrászt választotta ki győztesnek, aki a fasiszta években Párizsban és Svájcban élt száműzetésben.
Hatlábú kutyáját az erő, az energia és az optimizmus vizuális szintézisének tekintették, amelyek Olaszország gazdasági csodáját vezérelték. Maga Enrico Mattei is nagy rajongója volt a logónak - Olaszország pedig melegen fogadta a szimbólumot. A lehetetlen hatlábú állat az ókori mitológia kiméráját idézte fel, és hamarosan országszerte ismertté vált.
A globális gazdasági fellendülés szimbóluma
Broggini Giuseppe Guzzi néven nyújtotta be tervét, mivel valami intellektuális idegenkedés volt attól, hogy nevét egy promóciós vagy kereskedelmi termékre helyezze. Bár egyesek ismerték a művész valódi kilétét, fia csak Broggini 1983-as halála után erősítette meg ezt hivatalosan.
Az olaszországi fellendülés idején nem kellett sok idő, hogy a hatlábú kutya olyan szimbólummá váljon, amely két dolgot jelentett be az Olaszországba látogatóknak: a benzinkutak és a hozzájuk tartozó minőségi kávézók, amelyek olasz alapanyagokat mutatnak be.
Ahogy Eni nőtt, Olaszországon túl Afrikába és a Közel-Keletre terjeszkedett, geológusok, mérnökök, fúrók és technikusok családjukkal Egyiptomba, Iránba, Líbiába és Tunéziába költöztek. Bárhová is mentek, az ismerős hatlábú kutya nap mint nap repült felettük a platformok és olajmezők zászlórúdjain, egyesítő szimbólummá vált Eni férfiai és női számára, valamint a kihívások leküzdése és egy olasz vállalat globális szereplővé tétele iránti közös szenvedélyükké.
1970-es és 80-as évek: Bob Noorda 1972-es újratervezése
Mattei 1962-ben bekövetkezett halála után Eni belső felülvizsgálati folyamatba kezdett, különös tekintettel arra, hogyan mutatkozott be Olaszországon belül és a világ előtt.
Fontos volt megmutatni, hogy az Eni nem csak az autók üzemanyagával foglalkozik, hanem egy jelentős olasz vállalkozásról van szó, amely erős társadalmi és kulturális érzékenységgel rendelkezik, és küldetése a szolgáltatások széles köre. Bob Noorda , a tervező, aki a hatlábú kutya két újratervezését felügyelte 1972-ben, majd 1998-ban is, így foglalta össze: "Az a kockázat, hogy minden benzinszagú".
A modernizáció iránti vágy olyan erős volt, hogy az első újratervezési projekt kezdetben egy teljesen új logó és összehangolt csoportkép létrehozását jelentette . 1972-ben a Studio Grafico Unimarkot és a Noordát bízták meg ezzel a feladattal. Ám a logó tanulmányozása és az észlelés alapján a csapat rájött, hogy a kutya mélyen gyökerezik a kollektív olasz képzeletben.
Elvetették azt a tervet, hogy a hatlábú kutya helyett új arculattal keressenek, ehelyett a meglévő arculat egységesítése mellett döntöttek, színeket, formákat és háttereket választva, hogy könnyebben használható legyen a logó a reklámokban, és azonnal felismerhető legyen.
Új vállalati arculat
A Csoport valamennyi vállalata azonnal átvette az új arculatot, erősítve a céltudatosságukat. Egy egységes arculat volt , amely végül egy képben kristályosította ki Mattei úttörő szellemét. A most rövidebb és sárga háttérrel keretezett kutya mellett a cég neve nagy "E' betűvel jelent meg. Maga az embléma formája a hatlábú kutya alakját utánozta, és az "i"-ben lévő piros pont olyan volt, mint egy láng - magyarázta Noorda. A céglogó már nem egy közönséges szimbólum, hanem egy tulajdonnév - ez a döntés felhívja a figyelmet Eni általános arculatára.
Lépésben a korral: Bob Noorda második újratervezése
1992-ben az olasz kormány úgy döntött, hogy privatizálja az Eni -t, mind az átlagos olasz megtakarítók, mind pedig az intézményi befektetők támogatását és támogatását, akik egy olyan vállalat erejére és kilátásaira fogadtak, amely eltökélt szándéka volt, hogy történelmet írjon a globális energiaszektorban. Az Enit 1995-ben jegyzik az olasz Borsán és a New York-i Értéktőzsdén, és nemzeti szénhidrogén társaságból nemzetközi nagyvállalattá vált.
Ez a változás megkövetelte a megújult arculatot, amely agilis, modern vállalatként való újjászületést tükrözi új globális tőzsdei pozíciójának megfelelően . Noorda ismét felkérést kapott a modern Eni Group vállalati arculatának újragondolására.
Az új grafikai projekt a progresszív absztrakció folyamata volt , amely egyszerű elemeken alapult, amelyek szintén erősek és hangulatosak voltak. A kihívás az Eni márka különböző aspektusainak összefogása volt, és a Csoport egységes karakterének bemutatása. A kutyát eltávolították a sárga háttérről fekete szegélyeivel és lekerekített éleivel - ami nagyon is a benzinkutakhoz kapcsolódik -, és az Eni logóval kombinálták egy tökéletes négyzetben. Középen egy piros vízszintes vonal választotta el a kutyát és az Eni emblémát. A kutyát észrevétlenül lerövidítették, hogy az azonos hosszúságú legyen az Eni emblémával, és hozzáadták a " Csoport " szót, ezzel teljessé vált az átállás a vállalati márkára, amely a csoport összes tevékenységét magában foglalja.
Folyamatos átalakulás: 2010 nyitottsága
2010-ben a hatlábú kutyát ismét átalakították a "nyitottság" koncepciója alapján.
Eni számára a hatlábú kutya és a cégnév kombinációja tökéletes szimbóluma annak, amit mi rendíthetetlen nyitottságunknak tekintünk az új forgatókönyvek, kalandok, valamint ipari és pénzügyi műveletek iránt. Az átformált márka a vállalat valamennyi "létfontosságú szervének" szintézisévé vált, a benzin-, gáz- és villamosenergia-elosztástól a termelési területekig és a tőzsdére való bevezetésig.
Ma az egységes név és logó a különböző ágazatok közötti nagyobb kohézió és a nagyobb kulturális szabványosítás célját tükrözi. Mindenekelőtt hozzájárult egy még erősebb vállalati identitás kialakításához, amely inspiráló múltból és nagy hagyományokból született. Ez az elmozdulás látható a 2010-es reklámkampányban, amelyben Eni hatlábú kutyája a dobozból egy új identitás felé emelkedett, amely dinamizmust és izgalmas jövőt vetít előre.