1926, Olaszország. Az éppen regnáló pénzügy- és gazdasági miniszterek közösen nyújtanak be egy törvényjavaslatot az olajkutatás és -készletezés, valamint az olajipari termékek forgalmazásának szabályozására, és meg is alakul az Azienda Generale Italiana Petroli, vagyis az Agip (Olasz Általános Olajvállalat).
Agip hirdetés 1945-ből
A cég nemzetközi színtérre lépését az jelentette, amikor 1928-ban a britekkel közösen kezdték meg a mezopotámiai térségben (mai Törökország, Irak és Szíria egy része) az olajkutatást. Az innen kezdődő dinamikus terjeszkedést a II. világháború sem tudta igazán megtörni - ez alatt a Dél-Amerikai kontinensre fókuszált a cég.
A híres hatlábú kutya embléma megjelenéséig egészen 1952-ig kellett várni. Az új logó bevezetése része volt annak a megújulási folyamatnak, amelyet Enrico Mattei neve fémjelez, és amelynek eredeti célja a fasiszta diktatúra idején létrejött vállalat felszámolása lett volna. Ezzel szemben Mattei jelentős átszervezést hajtott végre, ezzel jelentősen megerősítve az óriáscég szerepét, sőt az addigi nagy olajvállalatok egyeduralmát is megtörte.
A híres hatlábú kutya
A híres embléma alkotója sokáig homályba burkolódzott, míg végül kiderült: a nyertes pályamű Luigi Broggini műve, amely bár folyamatosan változott a korral, mindvégig egyértelműen azonosította az egyre terjeszkedő vállalatot.
Agipból Eni
Az olasz kormány a nemzeti energiastratégia kidolgozására 1953-ban megalapította az Ente Nazionale Idrocarburit (Nemzeti Szénhidrogén Társaság, röviden Eni). A vállalat nem csak beszerezte, finomította és árusította a kőolajtermékeket, hanem például jelentős volt a gázüzletága is, de tevékenysége hamar kibővült főként sztrádamenti éttermek és motelek üzemeltetésével.
Az első Agip éttermek egyike Olaszországban
1964-ben indul a máig meghatározó kenőanyagok gyártása. A hetvenes években a legendás olasz Forma 1-es istálló, a Ferrari kezdi használni az Agip termékeit. A cég 1992-ben alakul részvénytársasággá, amely egyúttal a privatizáció kezdete is életükben.
Az Eni Magyarországon
Bár az Agip motorolajok az egykori ÁFOR kúthálózatokon kaphatóak voltak már korábban is, a hazai gyártás akkor indult meg, amikor a 70-es évek második felében Magyarországon megjelentek a nagy teljesítményű mezőgazdasági gépek. Gondot okozott azonban, hogy ezekhez a gépekhez a hazai kínálatban nem voltak megtalálhatóak a megfelelő kenőanyagok. Ekkor a Komáromi Kőolajipari Vállalat az Agippal kötött licenszszerződést és egészen a 90-es éves első feléig gyártották a világszínvonalú kenőanyagokat.
SINT 2000 dobozok kiállítva...
A vállalat egyik sikertörténete a SINT 2000 sorozat, mely az első szintetikus összetevőt is tartalmazó kenőanyagok közé tartozott, amit kereskedelmi forgalomban is kapni lehetett. Amikor a cég a jubileumra készülődött, különös dolog történt...
Egy garázs mélyén felbukkant 4 liter 30 éves olaj
A négy doboz érintetlen SINT 2000-es, 10W40 viszkozitás indexű motorolajat megtalálója nem akarta kidobni. Érdeklődött hát és egy szakember azt tanácsolta, hogy ezt az olajat - még ha eredeti csomagolása is van - ne töltse be autójába, mert túl öreg. A négy doboz ezután került az Eni Hungaria Zrt. birtokába. A vállalat lelkes munkatársai időt és fáradságot nem kímélve több vizsgálatnak is alávetették a 30 éves olajat. Az, hogy milyen eredményekkel zárult a laboratóriumi vizsgálat és hogyan képzeli el a következő 90 évet az Eni, cikksorozatunk következő részéből kiderül.